نگاهی نو به روغن ترمز(Brake Fluid)

نویسنده:
شرکت داده‌ورزان
تاریخ انتشار:
30 تیر 1402
دیدگاه ها:
photo_2024-10-27_10-53-42

روغن ترمز یک سیال هیدرولیک و مقاوم در برابر خوردگی است که نیروی پدال را به فشار توقف در سیستم ترمز خودرو تبدیل می کند.این روغن از نظر شیمیایی پایدار و سازگار با اجزای سیستم…

روغن ترمز یک سیال هیدرولیک و مقاوم در برابر خوردگی است که نیروی پدال را به فشار توقف در سیستم ترمز خودرو تبدیل می کند.این روغن از نظر شیمیایی پایدار و سازگار با اجزای سیستم ترمز و بهترین مثال برای نشان دادن تاثیر قانون پاسکال در زندگی واقعی است. نقش روغن ترمز در رابطه بین سیستم ترمز هیدرولیک و حرکت خودرو نسبتا ساده است. روغن ترمز که نقش یک سیال را ایفا می­کند، با انتقال فشار نیرو را بر روی پدال ترمز به ترمزهای جلو و عقب خودرو انتقال می­دهد و به این علت است که امکان فشرده­سازی این سیال وجود ندارد. مراحل توقف خودرو بصورت ذیل می­باشد:

  • فشار بر روی پدال ترمز
  • انتقال نیرو به پیستون در سیلندر اصلی
  • فشرده­سازی روغن در سیلندر اصلی و انتقال آن به سیلندر و تایر چرخ . (تحت فشار قرارگرفتن سیلندر روغن ترمز و انتقال آن به سیلندرها و کالیپرهای چرخ)
  • فشار هیدرولیک بر روی پیستون‌ها برای تولید نیرو
  • انتقال نیرو بر روی لنت‌های با درام ترمز یا روتور
  • در نهایت کند یا متوقف شدن چرخش چرخ‎ها

اکثر روغن‌های ترمز هیگروسکوپ یا نم­بین (توان یک ماده در جذب ملوکول آب از فضای پیرامون و نگهداری آن) هستند. این بدان معناست که نه تنها تمام قطعات متحرک و اجزای سیستم ترمز خودروی را روغن‌کاری می‌کنند، بلکه هر گونه رطوبت در سیستم را جذب کرده تا از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری کنند.

دانستن اینکه روغن ترمز چه کاری انجام می‌دهد و چگونه به عملکرد سیستم به طور کلی کمک می‌کند، با شناخت روغن ترمز و انواع آن آغاز می گردد.

  • سیالی سمی و سوزان
  • غیر قابل تراکم 
  • عدم انجماد در دماهای پایین
  • از بین بردن سریع رنگ
  • قابلیت جذب رطوبت
  • نقطه جوش بالا (هنگام عملکرد ترمز گرمای زیادی به روغن ترمز تحمیل می شود. )
  • ویسکوزیته مناسب در دمای پایین جهت جریان یافتن در لوله ها و مسیرها
  • طیف دمای کاری وسیع
  • فراریت بسیار کم
  • سازگاری با تجهیزات و مواد تشکیل دهنده قطعات آب بندی سیستم ترمز مانند اورینگ ها، واشر ها و…

 سه نوع اصلی روغن ترمز عبارتند از:

1- روغن ترمز DOT 3

 رایج­ترین نوع روغن ترمز است که بر پایه گلیکول ساخته شده و حاوی گلیکول اترها و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی (افزایش طول عمر اجزای ترمز) و افزایش روانکاری (افزایش عمر آب­بندی) می­باشد. رنگ این روغن شفاف تا کهربایی است و جاذب رطوبت است و این جذب رطوبت نقطه جوش آن را کاهش می­دهد و در نهایت به نقطه جوش مرطوب یا حتی پایین­تر می­رساند. مانند تمام مایعات مبتنی بر گلیکول، می­تواند به رنگ خودرو آسیب برساند.

  • نقطه جوش خشک 401 درجه سانتیگراد
  • حداقل نقطه جوش مرطوب 284درجه سانتیگراد

2- روغن ترمز DOT 4

روغن ترمز DOT4 ، مشابه DOT3 اما حاوی 20 تا 30 درصد استر بورات است که به طور قابل توجهی نقطه­جوش آن را افزایش می­دهد. نقطه جوش تر و خشک بالاتر این روغن باعث می­شود رطوبت کمتری را جذب کند. نقطه جوش بالاتر به این معنی است که رطوبت جذب شده توسط DOT4 نمی­تواند تخلیه شود و موجب تجزیه سریع افزودنی­های موجود در روغن DOT4 نسبت به DOT3می­گردد. قیمت روغن ترمز DOT4 در مقایسه با DOT3 معمولا 2 برابر است و علت آن وجود ادتیوهای بیشتر است که باعث عملکرد بهتر آن نسبت به نوع DOT3 می­شود اما به مرور زمان نقطه جوش آنها به سرعت کاهش پیدا می­کند.

  • نقطه جوش خشک 466 درجه فارنهایت
  • نقطه جوش مرطوب 311  درجه فارنهایت
  • نقطه جوش تر و خشک بالاتر DOT4 آن را برای کاربردهای سخت ترمناسب تر می­کند.

3- روغن ترمز DOT5

این نوع از روغن­های ترمز بر پایه سیلیکون هستند که اغلب به عنوان روغن ترمز سنتتیک نامیده می­شود، به این معنی که هیچ رطوبتی را جذب نمی­کند.

DOT 5 معمولاً دارای رنگ بنفش است تا آن را از سایر روغن­های ترمز متمایز کند. نقطه جوش این روغن بالا است اما در برخی از سیستم­های ترمز عملکرد خوبی ندارد چرا که باعث کف کردن آب و تشکیل حباب­های هوا می­گردد. به دلیل عدم جذب رطوبت، هر نوع مایعی که وارد سیستم شود را بلافاصله از بین می­برد و در دمای نامناسب منجمد شده یا جوش می­خورد و باعث منجمد شدن یا جوش در دمای نامناسب می­گردد. این محصول به طور معمول در خودروهای کلاسیک و خودروهایی که نیاز به روغن ترمزهای غیر نفتی دارند استفاده می‌شود.

  • نقطه جوش خشک  500 درجه فارنهایت
  • نقطه جوش مرطوب 356 درجه فارنهایت

به طور کلی روغن ترمز باید برای 4 استاندارد مهم تست شود:

  1. در دماهای پایین سیال بماند و نباید با انجماد سفت شود.
  2. مقاومت در برابر جوش (و تبخیر) در دماهای بالا داشته باشد.
  3. کار کردن با بخش­های دیگر سیستم ترمز و دیگر مایعات ترمز
  4. میزان خوردگی سیستم ترمز را کاهش دهد.

بدون روغن ترمز، فشار لازم برای توقف کامل و ایمن وسیله نقلیه شما وجود نخواهد داشت. بنابراین هر گونه نشتی یا مایعی که برای مدتی تغییر نکرده باشد، در صورت عدم رسیدگی می‌تواند مشکلاتی را در جاده ایجاد کند.

علت کم شدن روغن ترمز موتور

کاهش سطح روغن ترمز می‌تواند اصلی­ترین عامل نشان­دهنده مشکل در سیستم خودرو باشد. قابل ذکر است عوامل متعددی در بروز این مورد تاثیرگذار می­باشد، در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می­گردد:

  1. فرسودگی لنت‌های ترمز
  2. نشتی در سیستم ترمز
  3. نشتی شلنگ ترمز:
  4. بوی سوختگی لنت:

زمان بررسی یا تعویض روغن ترمز

  1. روشن شدن چراغ هشدار روغن ترمز
  2. سفت شدن پدال ترمز و کاهش قدرت ترمزگیری
  3. صداهای غیرمعمول از سیستم ترمز

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید به سرعت سطح روغن ترمز خود را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را به حد مطلوب برسانید. همچنین، اگر به وجود نشتی در سیستم ترمز خود مشکوک هستید، باید برای بررسی و تعمیر آن به یک مکانیک واجد شرایط مراجعه کنید.

 

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم

باید وارد شوید تا بتوانید نظرات خود را ارسال نمایید.

مطالب مرتبط

azmayesh

ارائه خدمات آزمون در حوزه نفت و فرآورده های نفتی

photo_2024-10-27_10-53-42

نگاهی نو به روغن ترمز(Brake Fluid)

دوره های آموزشی

دوره های آموزشی مرکز پژوهشی مواد و فرآیندهای نفت و گاز کیمیا الیکای سپنتا (کیمسکو)

Coolant_Warning_Light_1_Coolant_temperature_warning_light

ضدیخ