ضدیخ
ضدیخ با نام لاتین Antifreeze از جمله محصولات شیمیایی محسوب میشود که با کاهش نقطه انجماد سیالات، از یخزدگی آنها در فصل زمستان جلوگیری میکند. همچنین در فصل تابستان نیز از آن استفاده میشود. در…
ضدیخ با نام لاتین Antifreeze از جمله محصولات شیمیایی محسوب میشود که با کاهش نقطه انجماد سیالات، از یخزدگی آنها در فصل زمستان جلوگیری میکند. همچنین در فصل تابستان نیز از آن استفاده میشود. در واقع ضدیخ میتواند نقطه جوش سیالات را افزایش دهد تا از جوش آوردن دستگاهها و موتورها جلوگیری کند. ماده اصلی آن اتیلن گلیکول است که نقطه انجماد آب را کاهش و نقطه جوش آن را افزایش میدهد. این کار به جلوگیری از یخ زدن، جوشیدن یا تبخیر شدن آب رادیاتور شما کمک میکند. ضدیخها در دو نوع مختلف ضدیخهای پایه روغنی و ضدیخهای پایه الکلی تولید میگردند.
– ضدیخهای پایه روغنی بیشترین و بالاترین مقاومت را در برابر گرمای ناشی از فعالیت قطعات موتور دارند. به همین علت از خراب شدن و وارد شدن آسیب به واشر و یا سیلندر جلوگیری میکنند. این ضدیخها بیشترین سطح حفاظت از قطعات موتور خودرو را دارند. همچنین از لحاظ هزینهای، دارای قیمت مناسبتری هستند و طول عمر آنها نیز بالاتر و بیشتر است. به همین علت استفاده از این ضدیخها رایجتر است.
– ضدیخهای پایه الکلی از ترکیبات آلی تشکیل شدهاند و به طور کلی قیمت بالاتری به نسبت ضدیخهای پایه روغنی دارند. یکی از بارزترین ویژگی ضدیخهای الکلی این است که از قطعات موتور خودرو در برابر سرما و گرما حفاظت میکنند. این ضدیخها مقاومت بالایی در برابر انجماد دارند و برای فصول سرد سال بسیار مناسب هستند. این دقیقا همان ویژگی است که یک ضد یخ باید داشته باشد. اما اگر بخواهیم این نوع ضدیخ را با پایه روغنی مقایسه کنیم، دارای طول عمر کوتاهتر، قیمت بالاتر و کارایی کمتری هستند. همچنین اگر در هنگام ریختن ضدیخهای اسیدی در رادیاتور ماشین دقت نکنید و مقداری از این ضدیخها روی بدنه خودرو بریزد، رنگ بدنه را از بین میبرد.
کاربرد
1- خنک کننده موتور خودرو
2- سیستمهای گرمایش و تهویه مطبوع
3- جلوگیری از ترکیدن و ایجاد آسیب لولهها استفاده کرد.
4- کاهش خطر تشکیل رسوب و خوردگی
5- سیستمهای آب گرمایش خورشیدی
6- رفع یخزدگی جادهها
ویژگیهای ضدیخ
- نقطه جوش بالا
- نقطه انجماد پایین
- پایداری در طیف وسیعی از دماها
- گرمای ویژه و هدایت حرارتی بالا و انتقال حرارت بهبود یافته
- ویسکوزیته پایین
- از نظر شیمیایی بی اثر
- کاهش نیاز به تعمیرات ترموستات، رادیاتور و پمپ آب
- صرفهجویی در زمان و هزینه در تعمیر و نگهداری
- حفاظت در برابر خوردگی
- سازگاری با لاستیک و پلاستیک
انواع ضد یخ
- (Organic Acid Technology)OAT – اسیدهای آلی – نارنجی یا قرمز
- IAT(Inorganic Additive Technology)– سیلیکات – سبز
- HOAT(OATهیبریدی) – سیلیکات ها و اسیدهای آلی – زرد
- (Silicated HOAT) Si-OAT – سیلیکات ها و اسیدهای آلی – بنفش
- P-HOAT(فسفاته HOAT ) – فسفات ها و اسیدهای آلی – آبی، قرمز یا صورتی
- HOAT (هیبریدی OAT)، بدون فسفات – بدون نیتریت، آمین و فسفات–(NAP) فیروزه
ضدیخ مایع رنگی است، اما رنگها به درخواست تولیدکنندگان اضافه میشوند، که در مورد ضدیخهای متداول معمولاً سایههایی از سبز تا آبی را انتخاب میکنند، در حالی که ضدیخهای ارگانیک معمولاً سایههایی از صورتی تند تا نارنجی دارند.
با این حال، اگرچه رنگ ضدیخ تا حدودی استاندارد شده است، هیچ الزام صریحی برای تعیین آن وجود ندارد. از سوی دیگر، بسیاری از ضدیخها «جهانشمول» هستند، به این معنی که استانداردهای مختلفی را پوشش میدهند، بنابراین بهتر است که خود را بر اساس رنگ تنظیم نکنید.
تفاوت ضدیخ و خنک کننده
ضدیخ و خنک کننده مایعات مختلفی هستند. ضدیخ مایع غلیظی است که قبل از افزودن به سیستم خنک کننده باید با آب مقطر مخلوط شود. اگر نسبت ضدیخ به آب نادرست باشد، سیستم خنک کننده به خوبی کار نمیکند و ممکن است با مشکلاتی مانند تشکیل رسوب یا گرم شدن بیش از حد موتور خود مواجه شوید. به این دلیل که سازندگان خودرو دقیقاً سیستمهای خنککننده خودرو خود را طوری میسازند که با نسبت مایع خنککننده تنظیم شده کار کند.
علائم نشان دهنده نیاز خودرو به ضدیخ
- نشتی مایع خنک کننده
- گرم شدن بیش از حد موتور
- بخار از زیر کاپوت
- کثیف یا زنگزدگی مایع رادیاتور
ترکیبات ضدیخ
ساختار اصلی ضد یخ شامل موارد زیر است:
- مایع پایه: مونو اتیلن گلیکول (MEG)، پروپیلن گلیکول یا گلیسیرین،
- مواد افزودنی: بازدارنده خوردگی، کاویتاسیون و رسوب، ضد کف، تثبیت کننده و بافر.
تفاوت اصلی بین MEG و گلیسیرین این است که MEG نقطه انجماد پایدارتری به ضد یخ میدهد. MEG خالص منجر به خوردگی فلزات آهنی و غیرآهنی میشود، بنابراین افزودنیهای بازدارنده خوردگی از ترکیبات اجباری هر ضدیخ هستند. حدود 5 درصد مواد افزودنی وجود دارد و با حداکثر 5 درصد آب، میتوان گفت که حدود 90 درصد کنسانتره ضدیخ در واقع از اتیلن گلیکول یا متداولترین MEG ساخته شده است.
استانداردهای کیفیت
برای اینکه ضدیخ با کیفیت در نظر گرفته شود، باید الزامات کیفی تعریف شده توسط استاندارد ملی ایران به شماره 338و استانداردهای بین المللی شاخه و نظامی (ASTM, DEF, MIL, SAE) که حداقل کیفیت ضد یخ و حداقل مدت زمان تعویض را تعریف می کند، داشته باشد.
اختلاط انواع مختلف ضدیخ
برای اختلاط چند نوع ضدیخ جداول سازگاری وجود دارد، اما علاوه بر پیچیده بودن، جهانی نیستند و اغلب فقط برای یک سازنده اعمال میشوند. باید در نظر داشته باشید که این کار کیفیت ضدیخ جدیدتر را خراب میکند و کیفیت ضدیخ قدیمی (بدتر) را که بهتر است، یعنی مایع جدیدتر، بهبود نمیبخشد.
از آنجایی که نمیتوانید به رنگ آن تکیه کنید و تجزیه و تحلیلهای شیمیایی بسیار گران هستند، رانندههای معمولی نمیتوانند به طور قابل اعتماد بفهمند که کدام ضدیخها سازگار هستند. بنابراین، بهتر است همان ضدیخ را که از قبل در سیستم وجود دارد اضافه کنید یا آن را به طور کامل تغییر دهید. در شرایط اضطراری، حتی مقدار کمی آب مقطر یا غیر معدنی میتواند این کار را انجام دهد. در شرایطی که مقادیر بیشتری مورد نیاز است (مثلاً اگر شلنگ نشت کند)، بهترین راه حل این است که خودتان یا در یک مرکز خدمات علت را برطرف کنید، زیرا ممکن است موتور “جوش بیاید” یا حتی مایع خنک کننده بیشتری را از دست بدهد.
استفاده از آب به جای خنک کننده
با توجه به اینکه هدف جلوگیری از یخ زدگی در طول زمستان است، نمیتوان از آب به عنوان خنک کننده استفاده کرد، زیرا در دمای صفر درجه سانتیگراد یخ میزند و میتواند منجر به ترک خوردن بلوک و سرسیلندر شود و از طرف دیگر در تابستان به دلیل دمای بالا به سادگی تبخیر میشود. علاوه بر این، آب منجر به خوردگی قطعات فلزی سیستم و تشکیل رسوب آهکی میشود که تواند جریان سیال را در سیستم کند کرده و باعث آسیب شود.
نسبت اختلاط ضدیخ و آب
برای ساخت یک خنک کننده، لازم است آب مقطر یا غیر معدنی به ضدیخ اضافه شود، معمولاً به نسبت 50:50 یا 60:40. ضدیخهای مدرن مبتنی بر اتیلن گلیکول این خاصیت را دارند که محلولهای آنها با غلظت 50 درصد دارای نقطه تبلور بین 35- تا 40- درجه سانتیگراد هستند، بنابراین اغلب از آنها استفاده میشود. محلولهای 40 تا 60 درصد ضدیخ غلیظ معمولاً قابل استفاده در دماهای 28- تا 50- درجه سانتیگراد استفاده میشود. در مناطق گرمتر استفاده از غلظت 30% به دلیل اینکه فقط تا 18- درجه سانتیگراد محافظت میکنند و غلظتهای پایینتر در برابر خوردگی محافظت نمیکنند. بنابراین، اینکه تا چه حد ضدیخ و آب را با هم مخلوط کنید، بیشتر به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. بهترین توصیه این است که دستورالعملهای روی بستهبندی را دنبال کنید زیرا هر سازندهای محصول خود را بهتر میشناسد.
تصور غلط این است که غلظتهای بالاتر حدود 70 درصد بهتر محافظت میکند زیرا نقطه انجماد به دمای بالاتر میرود. علاوه بر این، غلظتهای پایین ضدیخ به اندازه کافی از خوردگی محافظت نمیکند، زیرا دارای بازدارندههای خوردگی کافی نیستند، اما ضدیخ غلیظ ایدهآل نیست، زیرا خود پایه خورنده است. علاوه بر این، ضدیخ غلیظ چسبناکتر و در انتقال حرارت ضعیفتر است و حتی در مقایسه با محلولهای آبی خود، ظرفیت گرمایی به طور قابل توجهی کمتری دارد.