اقتصادی و تجاری سازی

واحد اقتصادی و تجاری سازی

تجاری سازی در تئوری و هم در عمل دو مقوله بسیار مهم در جهان امروز می باشد. بدیهی است که ابداعات و ابتکارات دارای کاربردی وسیع برای شخص خلاق و یا جامعه می باشد لیکن اهمیت آن زمانی مشخص خواهد شد که این نوآوری با کاربرد تجاری تاثیر خود را در آینده نشان دهد. 

تجاری سازی، که یکی از ارکان موفقیت کسب و کار های نوپا می باشد، در بین مبتکرین از جایگاه مطلوب و ویژه ای برخوردار است و توجه عمیق و کاربردی خاص می طلبد.

فرآیند تجاری سازی مهمترین گام جهت تبدیل مواد خام و یا ایده های نو به فناوری های دارای قابلیت اقتصادی و کاربردی می باشد. به ویژه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به دلیل ضعف در تبدیل ایده های پژوهشی و علمی به فناوری های کاربردی، تجاری سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار میگردد. 

از این رو مرکز پژوهشی مواد و فرآیند های نفت و گاز کیمیا الیکای سپنتا در حوزه های علمی، تحقیقاتی و تولیدی، تلاش کرده است تا همزمان فعالیت های پژوهشی، اقتصادی و تجاری را تحلیل نموده و ارتقاء دهد. این مرکز برای پیشبرد اهداف خود در صنایع مختلف بخصوص نفت و روانکارها، با ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت اقدامات هدفمندی را در راستای افزایش بازدهی اقتصادی پروژه ها بکار گرفته است.

در ذیل نمونه ای از این فعالیت ها ارائه گردیده است:

پژوهش در حوزه نفت و فرآورده های روغنی :

تحقیق و توسعه همچنین پژوهش و فناوری در هر سازمانی، سیستم هوشیار و هوشمند هرسازمانی را تشکیل میدهد. چنین واحدهایی در واقع وظیفه تولید محصول یا خدمات جدید، بهینهسازی ، توسعه روشهای جدید در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات یا خدمات را برعهده دارند، به همین سبب این مرکز با انجام مطالعات و فرایندهای پزوهشی متعدد و مختلف در خصوص مواد و فرایند های نفت و گاز،زیست محیطی ، بهبود انرژی و... با تکیه بر دانش روز دنیا نسبت به فعالیت های علمی بر روی فرمولاسیون انواع روغن ها به ویژه در جهت بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش بهای تولید انجام داده و در دستور کار خود دارد .

انرژی خورشیدی :

مرکز پژوهشی مواد و فرایند های نفت و گاز کیمیا الیکای سپنتا با رویکرد و نگاه جدید به انرژی های تجدید پذیر و در اختیار داشتن نیروهای فنی و کارآمد در این حوزه به ویژه توانایی ایجاد نیروگاههای خورشیدی و کاهش مصرف انرژی و بهبود مصرف و... خدمات مشاوره ای در این زمینه را دارا می باشد.

تضمین کیفیت و نقش آن در بهروری :

در صنعت روانکارها یا همان تولید کنندگان روغن، روغن های ایرانی از نظر فروش ویا حسن شهرت و مقبولیت نسبت به سایر رقبای خارجی خود، در سطح پایینتری قرارگرفتهاند. اما به اذعان اکثریت کارشناسان این عرصه از نظر کیفی قابلیت رقابت و یا برتری را دارا میباشند.

بسیاری از شرکت ها و تولیدکنندگان دریافته اند که بهبود کیفیت محصولات و حتی ارائه خدمات، می تواند موجب افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان، کاهش تلفات و ضایعات و قیمت نهایی و افزایش بهره وری و سهم بازار و در نهایت سودآوری و توسعه کسب و کار خواهد شد و این مهم ترین ویژگی شرکتهای پیشرو در هر صنف و فعالیت اقتصادی در دنیای امروز می باشد.

اما همچنان نسبت به کشورهای دیگر تولید کننده روغن از جایگاه پایینتری در سطح جهانی برخوردار می-باشند. از این رو این مجموعه با اجرای دستورالعملهای تضمین کیفیت جهت دستیابی به تجارتی موفق و حسن شهرت مناسب در سیستم خود در راستای احقاق اهداف خود در این رسته، اقدام نموده است. موارد ذیل بخش از نتایج فعالیت های این شرکت مییباشد:

  1. افزایش بهره وری سازمانی
  2. کاهش قیمت و هزینه تمام شده محصولات
  3. کاهش هدر رفت منابع و هزینه های مجدد
  4. افزایش سهم بازار
  5. افزایش توان رقابت در بازار
  6. تضمین دوام و بقای سازمان در دنیای کسب و کار
  7. دستیابی به باور، خود کنترلی در تمامی سطوح شرکت به ویژه تولید